torstai 7. huhtikuuta 2011

Kuva-analyysi

Suomesta löytyy paljon osaamista taiteen ja arkkitehtuurin - sekä monien muiden alojen - saralta, joten halusin välttämättä esitellä suomalaisen taidemaalarin teoksen. Selatessani Googlesta suomalaisten taidemaalarien mestariteoksia, löysin viimein maalauksen, joka oli kaikessa yksinkertaisuudessaan täydellinen.



"Poika ja Varis" on Akseli Gallen-Kallelan maalaus v. 1884. Teos on 80x72cm kokoinen öljyvärimaalaus kankaalle ja yksi suomalaisen taiteen kultakauden mestariteoksia - eikä mikään ihme. Poika ja Varis on merkittävimpiä Gallen-Kallelan nuoruudentöistä. Realismi on hänen teoksissaan vahvasti esillä ja hän pyrkii kuvaamaan yhteiskunnan vähäosaista väestöä, torppareita. Teos syntyi Tyrväällä, Sipin talon pihapiirissä, ja on pidetty todennäköisenä, että taulun esittämä poika on Sipin talon isännän ja kirkkoväärtin poika Väinö Sipi. Akseli Gallen-Kallelalla oli tapana viettää lapsuuden kesiään Tyrväällä.

Teoksen omistaa Suomen valtio, ja se kuuluu Ateneumin taidemuseon Antellin kokoelmiin.

Itseäni miellyttää kuvan lämmin värimaailma - se on ihanan vähäeleistä ja antaa katsojalle rauhan ja levon tunteen. Maalauksessa on pyritty vangitsemaan kyseinen tilanne, kyseinen hetki kiinnittämällä katsojan huomion näihin kahteen hahmoon ja heidän väliseensä kanssakäymiseen. Tilannetta ei ole haluttu rikkoa sijoittamalla ympäristöön muita elementtejä, kuten esim. horisontaalinen sommittelu, jossa etäisyys ja avaruus korostuvat. Näin katsojan silmä ei harhaudu hetkeksikään maalauksen pääkohdasta. Poika on sijoitettu maalauksen vasempaan alareunaan: katsoja kohdistaa katseensa ensin häneen ja sitä kautta oikealla yläviistossa olevaan varikseen ja sitä kautta vielä vasemmalla yläviistossa olevaan mustaan viivaan. Sommittelutyylistä en mene varmaan takuuseen, mutta olettaisin sen olevan kultainen leikkaus -sommittelu: maalauksen elementit on sijoitettu omiin tasoihinsa (poika, varis ja yläkulman musta viiva) ja kulmiinsa. Maalauksessa on melko vapaa rytmi: peltotilkku on vaihtelevan väristä ja kuvan elementit on sijoitettu vapaasti.

Maalaus vaivuttaa eräänlaiseen levon tunteeseen. Gallen-Kallelan maalausta voisi luonnehtia sanalla aitous: se onnistuu välittämään aidon tunteen katsojalle asti - kenties juuri sen vähäeleisyyden vuoksi. Maalaus on samalla sekä ihanan hellyyttävä että surullinen. Poika on tullut ihastelemaan ja ihmettelemään ruoka-apajallaan vierailevaa varista - ei kuitenkaan aivan läheltä, vaan sopivan matkan päästä. Hän on niin lumoissaan seuraillessaan tuon otuksen liikkeitä. Maalaus saa minut hieman surulliseksi, sillä se kuvastaa hyvin aikakaudensa vähäosaista väestöä: köyhyys on ollut läsnä arkipäivän elämässä ja katovuodet ja sairaudet ovat koetelleet aikakauden ihmisiä. Ihmiset ovat olleet riippuvaisia oman maansa tuotannosta. Vaikka kuvan poika todennäköisimmin elääkin köyhyydessä, vaatetuksestaan päätellen, hän näyttää kuitenkin toiveikkaalta ja on selvästi kiinnostunut elämän monimuotoisuudesta.

Poika ja Varis on jälleen yksi osoitus siitä, että Suomessa osataan luoda hyvää taidetta. Tästä tuli välittömästi yksi lempparimaalauksistani. Maalauksen aiheen ei tarvitse olla mahtipontinen tai mikään sen erityisempi: juuri ne kaikista arkisimmat asiat ovat parhaimpia. Suomalaiset voivat hyvällä syyllä olla ylpeitä! Miksei nykypäivänä tehdä enää tällaisia maalauksia?

3 kommenttia:

  1. Klassinen maalaustapa on tehnyt uudelleen tuloaan jo jonkin aikaa, se itse asiassa on taas muotia. Harvemmin tällaista kuitenkin vielä näkee.
    Erinomainen kuva-analyysi, olet hakenut hyvin teoksen taustatietoja, purat hyvin teoksen osiin myös muotoseikkojen puolesta. Lisäksi kerrot omia ajatuksiasi taulusta, mikä oli minulle tärkeää saada kuulla. Hienoa Ulla!
    Arvosanaksi tästä 10.

    VastaaPoista
  2. Perinteinen maalaustaidehan on kyllä ollut tulossa muotiin jo jonkin aikaa ja aina enemmän näkee tämän tyyppistä taidetta. Olet oikeassa siinä, että eniten kuitenkin tehdään nykytaidetta, joka ei aina ole niin helppoa oivaltaa.
    Hieno analyysi! Purat teoksen taidokkaasti osiin ja löydät olennaiset asiat. Sommittelussa näkyy myös diagonaalia sommittelua, jonka pojan katse ja lintu muodostavat. Myös taustatietoa olet hyvin löytänyt teokselle. Erityisen kiinnostavaa on lukea, miten itse koet teoksen. Tästä arvosanaksi 10.

    VastaaPoista
  3. Minulla on näköjään nyt jotakin ongelmaa saada tekstini näkyviin, mutta kokeilen uudelleen.
    Upea analyysi! Purat teoksen hienosti osiin ja löydät olennaiset asiat. Olet myös löytänyt hyvin taustatietoa teoksesta. Se miten itse koet teoksen on erityisen kiinnostavaa. Sommittelussa on nähtävissä myös diagonaali, jonka muodostavat pojan katse ja lintu.
    Arvosanaksi tästä 10.

    VastaaPoista